Det är kvantitet istället för kvalitet : En intervjustudie med personer verksamma i selektionsprocessen vid skattebrott
Sammanfattning: Den teoretiska utgångspunkten är utformad genom tidigare forskning på området, där särskilt Lipsky (1980), Korsell (2003) och Sahlin (1994) ansetts tillämpbara. I denna utgångspunkt är stereotypföreställningar av relevans och ärenden kan delas in i kategorier. Klientelet simplifieras därmed och görs till en del av föreställningar om en viss stereotyp, vilket sedan kan påverka utfallet, alltså om ärendet vidarebehandlas eller ej. Detta medför ett rutinbaserat arbete där effektivitet lättare kan uppnås. Studiens resultat stämde väl överens med den tidigare forskningen och därmed utgångspunkten, och indikerar att selektionen ibland sker genom en indelning av lätta och svåra ärenden. De lätta selekteras fram för att påvisa åstadkommet resultat. De svåra ärendena är besvärligare att driva vidare till lagföring, då dessa ofta begås av mäktigare gärningspersoner som har större möjligheter till att ”kämpa emot”. Det visade sig även att motiv kunde ha betydelse, men ofta var relaterat till ärendets storlek. Personer som begått skattebrott med motiv som krispåverkan, tyckte intervjudeltagarna kunde vara mindre klandervärda, dessa personer var dessutom ofta ärligare och i vanliga fall laglydiga medborgare. Denna grupp visade sig dock vara de som oftast gick vidare i selektionsprocesser och tillhörde ofta kategorin lätta ärenden.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)