En litteraturstudie kring självförtroendet och utveckling i undervisningen : Aspekter som ger lärare insikt och verktyg för att stärka elevers självbild och självförtroende
Sammanfattning: Examensarbetet behandlar urval rön av betydelse för elevers självförtroende funna i litteratur och elektroniskt tillgängliga uppsatser, doktorsavhandlingar och artiklar. Bibliotek, Libris, ERIC och DIVA är huvudsakliga källor. Engelska och svenska källor har analyserats. Några teoretiska ansatser har påverkat urvalet. Georg H. Mead och Charles Cooley, med teorin om ´spegeljaget´ och symboliska interaktionismens ´de signifikanta andras´ betydelse för läroprocesserna, individen-gruppen, samt Lev S.Vygotskijs ”den potentiella utvecklingszonen” (nära utvecklingszonen). Arbetet belyser metoder och kringstrukturer som kan stärka elevers självförtroende. Lärare kan förbättra sig och har läroplanernas uttalade mål att eleverna ska bli trygga, demokratiska medborgare. Utifrån detta har jag valt rön som visar pedagogers möjligheter att påverka självtilliten. Bl a : - lärarsamverkan, coaching, samtal, stödjande arbetssätt , positiv förväntan - musik, NLP, suggestopedi, motivation, Dr W. Glassers idéer om skola med kvalitet - ´Spegeljagets´ utveckling i gruppen, diskussioner och deliberativa samtal Resultatet pekar på att eleverna jämför sig med sina kamrater och tenderar att värdera sig i förhållande till dem, det gäller att bearbeta inställningen så inte egenvärde/självförtroende sänks. Peka på det som fungerar, stödja coacha. Elevaktiva metoder, gradvis ge mer ansvar. Kopplingen självbild-motivation-självförtroende sociala normer i gruppen och arbetsmetoder samt lärares bemötande, arbetssituation och normpåverkan. Elevers kunskap om eget lärande.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)