Kriskommunikation och psykologiska kontraktsbrott inom äldreomsorgen

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Intern kriskommunikation syftar till kommunikation som sker inom en verksamhet i samband med en kris. Utan förberedelser för en välfungerande intern kriskommunikation, ökar risken för att krisen resulterar i stora konsekvenser för både verksamheten och dess anställda. Syftet med studien är att undersöka anställdas upplevelse av den interna kriskommunikationen under covid-19-pandemin, samt hur upplevelsen relateras till eventuella psykologiska kontraktsbrott. 12 semistrukturerade intervjuer med undersköterskor och vårdbiträden inom äldreomsorgen utfördes. Resultatet om informanternas upplevelse av den interna kriskommunikationen kan sammanfattas i tre teman; Motstånd eller samförstånd, Värdelös eller värdefull samt Reaktiv eller proaktiv. Beroende på hur den interna kriskommunikationen upplevts av den anställde, kan relationen till psykologiska kontraktsbrott sammanfattas i de två teman Bortglömd eller uppskattad samt Individ eller verksamhet. Resultaten diskuteras i relation till tidigare forskning om intern kriskommunikation och psykologiska kontraktsbrott, och bidrar med ny kunskap inom området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)