Affärssystem - vad styr utnyttjandet? - En uppföljning och jämförande studie av SAP R/3 på Volvo AB

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Hanna Larsson; Jenny Hultkranz; Magnus Blomquist; [2003]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Allt fler företag har idag investerat, eller planerar att investera i ett affärssystem. 1996 beslutade Volvo att investera i SAP R/3 som sitt nya affärssystem. På senare tid har forskare riktat viss kritik mot affärssystem och dess användning vilket har lett till att den tidigare okritiska användningen nu har börjat ifrågasättas. Studiens syfte är att genomföra en fallstudie på tre olika bolag inom Volvokoncernen, Volvo Aero, Volvo Bussar och Volvo Lastvagnar, för att undersöka på vilka sätt och varför utnyttjandegraden av det gemensamma affärssystemet skiljer sig åt inom koncernen samt vilka effekter detta medfört. Utöver de tre bolagen har vi för avsikt att genomföra en uppföljning av effekterna av den gemensamma användningen av SAP R/3. Det empiriska materialet har inhämtats genom en rad kvalitativa djupintervjuer med nyckelpersoner inom de olika bolagen samt på koncernnivå. Det insamlade materialet har sedan sammanställts och kopplats samman med aktuell teori i vår analys. Vår teoretiska referensram rör främst teori direkt relaterad till ämnet affärssystem, men även teori om organisation och den mänskliga faktorn har tillämpats. I vår studie av de tre bolagen har vi funnit att det finns betydande skillnader i hur och i vilken utsträckning de använder R/3. Vi har identifierat en rad faktorer som påverkar dessa skillnader i vår analys. En av de mer tongivande faktorerna är den mänskliga faktorn, den är ofta direkt avgörande för hur systemet används. Den skilda utnyttjandegraden har även resulterat i att effekterna av affärssystemet är olika mellan bolagen. Användningen av många moduler ger ofta stora och främst positiva effekter men kräver samtidigt kompromisser på andra områden. En rad faktorer påverkar valet av strategi, men det går inte att definitivt avgöra vilken väg som är den rätta. Olika strategier passar olika organisationer och det är många gånger upp till personligt tyckande och åsikter för att avgöra vad som är rätt. I stora divisionaliserade företag, som Volvo, kan en mellanväg där de olika divisionerna själva avgör strategi mycket väl vara ett bra alternativ. Bland förslagen till fortsatt forskning finns bland annat: Uppföljning av hela CFP-projektet. Konjunkturens roll för investeringar? Kan ett företag gå ur ett affärssystem?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)