Vad döljer sig bakom orden? : Strategi och variation vid utläsning av matematiska symboluttryck

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för matematik och matematisk statistik

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka variationen i utläsningen av matematiska symboluttryck och vilka strategier, liknande dem som identifierats vid andraspråks-kommunikation, som används för att överkomma problem vid muntlig kommunikation av uttrycken. Genom att studenter fick läsa utvalda symboluttryck högt innantill, men också med ord skriva hur de skulle läsa olika integraluttryck, identifierades en rad olika strategier för utläsning och många variationer noterades. Då den skriftliga datainsamlingsmetoden var ny, utvärderades denna. Att instruera informanterna om att ”skriva som de skulle säga” resulterade i text som lätt kunde översättas i talspråk och därefter analyseras på liknande sätt som muntliga utläsningar. Studien resulterade i en presentation av några av de vanligaste variationerna när det gäller utläsning av valda symboluttryck; en ovan läsare av integraluttryck kastar t.ex. relativt ofta om integrationsgränserna och/eller utelämnar ”dx”, att göra omskrivningar för att kompensera för bristande ordförråd är vanligt och vid uttal av en främmande symbol verkar de flesta välja att ersätta uttalet med uttalet av en till formen likartad symbol. Att många av de strategier som förekommer vid andraspråkskommunikation kunde identifieras vid symbolutläsningarna kan vara ett tecken på att de hinder man ska överkomma vid kommunikationen, t.ex. brister i ordförråd och komplikationer vid språkväxling, liknar varandra. Vikten av att kunna läsa symboluttryck, dels för att lösa matematiska problem, men också för att förstå matematiska texter diskuteras. Att öva på att översätta symboluttryck till talat språk kan vara värdefull matematikundervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)