LEDARSKAP PÅ DISTANS - en kvalitativ studie om hur konsultchefer inom bemanningsföretag utövar ledarskap på distans

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Den skenande teknikutvecklingen i kombination med de senaste två års rådande pandemi har förändrat spelplanen för organisationers arbetssätt. Digitala kommunikationssätt har inflytande på relation mellan chef och medarbetare och ledarskapet kan därför behöva modifieras. Konsultchefer på bemanningsföretag ombesörjer i hög omfattning ledarskap på distans då konsulterna många gånger utför sitt arbete på uppdragsgivarens arbetsplats. Således var syftet i denna studie att undersöka hur ledarskap sker på distans hos bemanningsföretag. Syftet var också att utreda vilka mekanismer och egenskaper som krävs av ett ledarskap på distans för att upprätthålla kvalitet och målsättning på konsulters arbete. Empiriskt material samlades in i form av kvalitativa intervjuer med konsultchefer på nio olika bemanningsföretag. Totalt elva intervjuer genomfördes. Intervjuerna jämfördes med teorier kategoriserade efter sociala roller, krav och kontroll samt valmöjligheter och begränsningar baserade på tidigare vetenskaplig litteratur. Resultaten visade att konsultchefer på bemanningsföretag till stor del styr sitt arbete på distans. Ledarskapet på distans involverar hela processen från rekrytering av konsulter till upprätthållande av personlig kontakt och samhörighet. Behovet för stöd är individuellt och styrs av de krav som ställs av konsulter och kunder men inte minst av de krav konsulcheferna ställer på sig själva. Slutsatser som drogs var att konsultchefer axlade flera sociala roller och dessa varierade till dess kontext. Både begränsningar och möjligheter sågs med ledarskap på distans även om koncensus rådde i att fysiska möten möjliggör subtila nyanseringar och skapar en djupare personlig kontakt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)