Minecraft i förskolan - Ett utvecklingsarbete om Minecraft som undervisningsverktyg i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Linda Christianson; [2018]

Nyckelord: Minecraft; pre-school; förskola; undervisning;

Sammanfattning: Syftet med detta utvecklingsarbete är att arbeta fram en metod för att använda Minecraft i förskolans undervisning. Utifrån ett sociokulturellt perspektiv utforskar jag de didaktiska möjligheterna i Minecraft tillsammans med barnen. Planeringen av aktiviteterna har utgått från förståelsen att lärande sker i interaktion med andra personer. Utvecklingsarbetet syftar till att stärka det gemensamma lärandet och samarbetet mellan barnen. Att uppmuntra andra pedagoger att ta steget till att använda digitala verktyg i arbetet med barn. I studien används en förenklad Learning Study-modell där arbetet utgått från planerade aktiviteter med barn i åldern 4–6 år i syfte att utveckla intresset för matematik och matematiska begrepp.Hur kan ett digitalt spel som Minecraft användas som verktyg i matematikundervisningen i förskolan? I följande arbete beskrivs några konkreta metoder för användandet av Minecraft i undervisning av främst matematik, samt förslag på fortsatta pedagogiska aktiviteter. Barnen som har deltagit har visat stort intresse för projektet och även spontant använt Minecraft-inspirerade lekar och skapande aktiviteter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)