Jag har aldrig tänkt på det som sorg förut : En kvalitativ studie om hur förskollärare bemöter och arbetar med barn i sorg i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om hur förskollärare bemöter och arbetar med sorg hos barn. Vi har genom kvalitativa, semistrukturerade intervjuer tagit del av åtta förskollärares erfarenheter och tankar om bemötande och arbete med barn i sorg. Studien utgår från Strobe och Schuts (1999) teori The Dual Process Model of Coping with Bereavement som en förklaringsmodell för hur barn handskas med svåra förluster. Resultatet visar att bakgrunden till barns sorg kan vara allt från förlusten av ett gosedjur till en familjemedlem som dör och att förskollärarna i studien anser att det är viktigt att ta barns sorg på allvar vad den än beror på, att hjälpa barn att sätta ord på sina känslor samt ge dem en känsla av samhörighet i sin sorg. Slutsatsen är att bemötande och arbete med barn i sorg sällan diskuteras i förskolan och stödmaterialet som används är anpassat för dödsfall, trots att andra förluster kan vara starkare och mer vanligt förekommande hos barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)