Ett lärarlags uppfattningar om matrisbedömning utifrån ett
lärandeperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Pedagogik och lärande

Sammanfattning: I 1994 års införda mål- och kunskapsrelaterade betygssystem genomförs inte
jämförelser sinsemellan eleverna vilket gjordes inom det tidigare
betygssystemet. Bedömningen i det mål- och kunskapsrelaterade
betygssystemet grundar sig på bedömningar av elevers prestation i
förhållande till kursplanens preciserade mål, vilka uppger vad eleven skall
behärska inom ett särskilt kunskapsområde. I Läroplanen för det
obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet 1994, Lpo 94,
finns mål och riktlinjer angivna både för bedömning och för
betygssättning. Kunskaper som en elev skall utveckla finns angivna i
kursplanernas mål för en kurs eller ett ämne, en precision av vilka
kunskapskvaliteter som är gällande för varje betyg finns beskrivet i
betygskriterierna. I Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet,
förskoleklassen och fritidshemmet 1994 står att läsa ”Skolans uppdrag är
att främja lärande där individen stimuleras till att inhämta kunskaper”
(Skolverket, 2006 s.5).
Syftet med detta arbete var att undersöka ett arbetslags uppfattningar
angående matrisbedömning ur ett lärandeperspektiv. Vid genomförandet av
undersökningen har ett lärarlag intervjuats bestående av utbildade
pedagoger verksamma i en skola i Kiruna kommun. Pedagogerna i det aktuella
lärarlaget formulerade matriserna individuellt utifrån respektive
undervisande ämne, grunderna för matriserna utgick från styrdokumenten för
den svenska grundskolan och respektive ämnes kursplaner. Resultatet som
framkom visar att pedagogerna delar uppfattningar angående att elevernas
lärande kan stimuleras vid användningen av matriser, då eleverna på ett
tydligt sätt kan härleda det egna lärandet till skolans styrdokument samt
kursplaner. Resultatet visade att pedagogerna uppfattade elevbedömning med
hjälp av matriser som positivt ur ett lärande perspektiv för den enskilde
eleven, det framkom även att det fanns negativa uppfattningar rörande
matrisbedömningar.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)