Barnmorskors upplevelse av att ge stöd under förlossningen, de första åren efter examen

Detta är en Magister-uppsats från

Sammanfattning: Bakgrund: I alla tider och i alla kulturer har kvinnor fått stöd av andra kvinnor under förlossningen. Forskning har visat att stöd vid barnafödande är en viktig dimension för att få en positiv förlossningsupplevelse och det ingår i barnmorskans roll att erbjuda professionellt stöd. Det är därför viktigt att nå förståelse av hur nyutexaminerade barnmorskor upplever att ge stöd till kvinnan och partnern under förlossningen. Syfte: Att beskriva hur barnmorskor med maximalt tre års yrkeserfarenhet upplever att ge stöd under förlossningen de första åren efter examen. Metod: En kvalitativ metod användes där fyra nyutexaminerad barnmorskor från en förlossningsavdelning i Västsverige intervjuades. Intervjuerna spelades in och transkriberades ordagrant. En kvalitativ innehållsanalys med induktivinsats användes för dataanalysen. Resultat: Fyra huvudkategorier identifierades."Förhållningssättet förändras", "att vara närvarande", "att vara i en stressig miljö" och "behov av åtgärder för att öka förutsättningar för stödet". De nyutexaminerade barnmorskorna fann det utmanande att fokusera på sin stödjande roll beroende på splittrat ansvar. Det var tillfredsställande för barnmorskorna att ge och ta emot stöd och de upplevde att det även var tillfredställande för den födande kvinnan. För att ge barnmorskorna ökad självtillit i den stödjande rollen föreslås att de får en bättre introduktion, möjlighet till uppföljning samt att arbetsledningen underlättar utökat stöd från mer erfarna barnmorskor. Konklusion: Det är en utmaning för nyutexaminerade barnmorskor att ge stödjande vård. Arbetsledningen måste vidta effektiva åtgärder för att möjliggöra för de nya barnmorskorna att utvecklas så att de får möjlighet att ge stödjande vård.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)