Distansundervisning på gymnasiet under pågående pandemi : En kvalitativ undersökning om matematikundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Läsåret 2019/2020 ställde svenska gymnasieskolor om till distansundervisning under perioden 18 mars-15 juni. Syftet med denna studie var att belysa hur lärarna uppfattade sin undervisning när undervisningen förändrades från klassrumsundervisning till distansundervisning. Lärarnas uppfattning av sin undervisning undersöktes kvalitativt med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv och med analysverktyget Paradigm grid for online learning. Intervjuer med fyra matematiklärare som vid studiens genomförande arbetade på gymnasieskolor i Mellansverige har redovisats. Intervjuresultaten visade att och hur lärarna upplevde att undervisningen hade påverkats. Aktivitet och samspel mellan lärare och elev samt elever emellan hade minskat under perioden för distansundervisning. Vidare framgick i ett paradigm gridperspektiv att lärarens undervisning förändrades vid övergången till distansundervisning. Undersökningen visade att undervisning och lärande blev mer lärarstyrt, exempelvis genom det sätt som uppgifter utformades och hanterades, vilket i en avslutande diskussion har problematiserats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)