Etikdidaktik i grundskolans religionsundervisning : Ett dilemma för religionsläraren?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Litteraturstudiens syfte är att utforska vad tidigare forskning säger om hur lärare kan hanterar etikundervisningen i religionsämnet. Genom att ställa frågorna; hur kan lärare förhålla sig till formandet av etikundervisningen samt vilka svårigheter etikundervisningen kan utgöra för lärare till tidigare forskning inom området har syftet besvarats. Metoden för litteraturstudien har varit en systematisk litteraturstudie och den analysmetod som använts är en kvalitativ innehållsanalys av forskningslitteraturen som valts ut genom en systematisk sökning i olika databaser. Resultatet visar brister i lärares ämnesdidaktiska kompetens vilket leder till oreflekterad undervisning som till stor del bygger på lärarens eget tyckande i kombination av etikrepresentationen i läroböckerna. Det finns dock metoder som lärare kan använda för att skapa en heltäckande förståelse för etikämnet i form av läran av och läran om etik kombinerat med ett existentiell och samhällsorienterat synsätt. Detta bidrar till att fånga etikens komplexitet som grundas i läroplanens öppna formulering av etik begreppet. Vidare problematiseras vems perspektiv som blir representerat i etikundervisningen samt vilka som exkluderas och hur lärare kan arbeta för att medvetandegöra eleverna om detta i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)