Det känslomässiga bandet - existerar det?
Sammanfattning: Fem nyckelord: Familjeägda företag, underprissättning, IPO, svenska marknaden, ägarstruktur Syfte: Denna studie syftar till att undersöka om det förekommer en skillnad i underprissättning hos familjeägda och icke familjeägda företag på svenska marknaden. Metod: Kvantitativ studie för tidsperioden 2011–2020. I studien undersöks totalt 166 företag varav 83 är familjeägda och 83 icke familjeägda. En OLS-regression används för att undersöka huruvida det finns ett samband mellan variablerna. Regressionen kompletteras av t-test och Chow-test. Teoretiskt perspektiv: Studien baseras på befintliga teorier för underprissättning inom informationsasymmetri, ägande och kontroll samt trade-off teorin för familjeföretag. Dessutom ligger tidigare forskning inom underprissättning för familjeföretag som grund för studien. Slutsats: Studien visar att ingen signifikant skillnad existerar i underprissättning mellan familjeägda och icke familjeägda företag som genomförde en IPO på svenska marknaden mellan 2011–2020. Däremot existerar det underprissättning på svenska marknaden i samband med IPO. Studien visar även att ingen av företagsålder, marknadsvärde, cyklikalitet, skuldsättningsgrad eller teknologiföretag signifikant påverkar underprissättning på den svenska marknaden.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)