Stress och självkänsla: en studie av barn i
mellanstadieåldern

Detta är en Magister-uppsats från Luleå/Arbetsvetenskap

Sammanfattning: Barn har en mer begränsad förståelse av begreppet stress än vad vuxna har,
men stressens negativa effekter drabbar barn lika mycket. Med utgångspunkt
i Erikssons psykosociala teori (Eriksson 1950,1963) om individens
utveckling, var syftet med detta arbete att undersöka huruvida det hos barn
existerar ett samband mellan hög grad av upplevd stress och försämrad
självkänsla. Dessutom, föreligger det någon skillnad mellan flickor och
pojkar vad gäller stress och självkänsla? För studien användes två
mätinstrument, dels ett standardiserat psykologiskt test vilket mätte
självkänsla och dels ett intervjuformulär vars syfte var att mäta personlig
upplevelse av stress. Tio informanter, sju flickor och tre pojkar, i
åldrarna 11-12 år deltog i studien. Resultaten visade på ett samband mellan
graden av upplevd stress och nivån på självkänslan hos sex av
informanterna. Dessa uppvisade antingen en hög nivå av upplevd stress och
dålig självkänsla, eller låg nivå av upplevd stress och god självkänsla.
Några könsskillnader kunde inte urskiljas. Däremot visade testresultaten
att flickorna hade en betydligt bättre självkänsla än pojkarna.



  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)