"Det här kan ni" : En kvalitativ studie om förskollärares och vårdnadshavares upplevelser kring samverkan i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Denna studie grundar sig i två förskollärares och fyra vårdnadshavares upplevelser kring samverkan i förskolan. Syftet med studien är att utifrån ett habermasianskt perspektiv bidra med kunskap om hur samverkan kan se ut i olika områden. Samverkan mellan förskola och vårdnadshavare är en stor och betydelsefull del av arbetet som förskollärare. Studiens metod är av kvalitativt ansats och har med hjälp av semistrukturerade intervjuer samlades data in. Vi har intervjuat två förskollärare som arbetar i olika områden samt fyra vårdnadshavare som har sina barn på dessa förskolor. Studiens resultat har analyserats med hjälp av Habermas kommunikationsteori och tidigare forskning kring ämnet samverkan. Resultatet visar att faktorer som bidrar till god samverkan enligt förskollärarna är den raka och tydliga kommunikationen som sker vid informell samverkan. De faktorer som bidrar till god samverkan enligt vårdnadshavarna är den vardagliga samverkan som sker i tamburen där allt från trivsel till mat och sömn kommuniceras. Studien belyser även makt och inflytande som sker genom samverkan i förskolans kontext. Resultatet visar att förskollärarna gärna ger vårdnadshavarna inflytande men det krävs att vårdnadshavarna själva tar initiativet. Enligt resultatet kommuniceras makt genom samverkan på olika vis men utifrån resulterat kan vi se att det finns en maktasymmetri mellan förskollärare och vårdnadshavare. I diskussionen utgår vi från den valda teorin när vi beskriver aspekter och faktorer som utvecklats under studiens gång.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)