Att förpacka för kön : - En normkritisk undersökning av visuella attribut inom könsinriktade förpackningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Problemformulering: Det är intressant att studera hur konsumenter upplever att förpackningar, som kan användas av alla, inriktas mot ett specifikt kön. Genom att studera detta kan vår normkritiska ansats ge fördjupad kunskap om genussegmentering på förpackningar.
Syfte: Syftet med studien är att utifrån ett normkritiskt perspektiv undersöka hur visuella attribut på genussegmenterade förpackningar uppfattas av ett urval konsumenter. Vidare är syftet att få förståelse för vilka visuella attribut som representerar en genusinriktning på förpackningar.
Metod och material: Detta är en kvalitativ undersökning som består av en innehållsanalys, experimentell metod samt enkätundersökning. De material som bearbetades var; 100 stycken förpackningar inom innehållsanalysen; sex stycken fiktiva förpackningar som resulterade ur experimentell metod; samt 154 deltagare i enkätundersökningen.
Huvudresultat: Studiens huvudresultat landade i att färger styr förpackningens uppfattade representation. Vidare resulterade studiens genererade svar i att människor uppfattar förpackningars representation på olika sätt. Detta göra de utifrån egna åsikter och tolkningar inom meningsskapande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)