Optimering orderplock i ett mindre företag
Sammanfattning: Arbetet utfördes på Mirro AB som är ett mindre företag som tillverkar skjutdörrslösningar i sin tillverkning i Hillerstorp, Småland. Inom företaget finns två varumärken, Mirro och Pelly System. Företaget har en utmaning i att volymerna har ökat kraftigt vilket får konsekvenser i form av ökat antal felplock för respektive varumärke samt köbildning i Mirros ordersammanställning. Syftet har varit att föreslå kostnadseffektiva lösningar till dessa problem. En avgränsning är att reklamationerna har utvärderats enbart för helår 2016. Studien har begränsats till plocklagret för varumärkena Mirro och Pelly System. Därmed har studien inte tagit hänsyn till eventuella förbättringsåtgärder i själva produktionen utöver de föreslagna layoutförändringar som föreslås för att skapa bättre förutsättningar för lagrets flöde. Studiens fokus har varit på plocklagret och ordersammanställningen i anslutning till plocklagret. De två frågeställningarna som besvarats är: a) Hur kan felplocket minimeras från lager på ett mindre företag? b) Hur kan köbildning undvikas i ordersammanställningen genom att optimera lagerplocket i förhållande till produktionsflödet i ett mindre företag med kundanpassade produkter? Fallstudie gällande företaget Mirro AB har genomförts med insamling av data genom bland annat intervjuer och genomgång av statistiskt material för reklamationer och lagertransaktioner. Detta har sedan använts i olika former av systematisk bearbetning genom SWOT-analyser, brainstorming, Paretodiagram och fiskbensdiagram (Ishikawadiagram). Viktiga resultat har varit att en ny mer effektiv layout har tagits fram för lagret som leder till effektivare plock och ordersammanställning. Det rekommenderas att införa streckkodsläsare med display och handdatorer som plockhjälp samt att fördela om resurser mellan de två varumärkena för att utjämna beläggningen. Arbetets rekommendationer kommer att hjälpa företaget att komma till rätta med sina problem gällande de två frågeställningarna utan att behöva utöka sina resurser. Det blir även en bättre arbetssituation för de som arbetar på lagret med en mer lättarbetad layout. Slutsatsen blir att om företaget genomför de rekommenderade förbättringsåtgärderna som föreslås har det goda möjligheter att komma till rätta med de två frågeställningarna. Det erhållna resultatet av fallstudien gav förväntat resultat men det krävde fler förändringar än väntat. Nyckelord: orderplock, lager, felplock, artikel
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)