Engelskundervisning på Naturbruksprogrammet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att öka förståelsen kring hur lärare kan motivera elever att jobba med teoretiska ämnen som språk på yrkesgymnasium. Detta görs genom en analys av hur tre engelsklärare på olika naturbruksgymnasier i mellersta Sverige arbetar med fokus på ämnesöverskridande innehåll. Studien genomfördes via intervjuer av de involverade lärarna, intervjuer som spelades in och transkriberades för att sedan analyseras djupare. Resultatet visar på både likheter och olikheter i hur lärarna tacklar deras vardag i klassrummet, vilka uppgifter de anser vara motiverande och ger exempel på olika uppgifter de gjort med eleverna. Dessa exempel och reflektioner jämförs med ett urval av tidigare studier. Denna studie fann att elever är mer motiverade när de får uppgifter som kan kopplas till deras valda yrkesinriktning, när de får valmöjligheter och när de kan känna sig kompetenta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)