Politik &övertalning: utifrån Cialdini's principer om sociala bevis och auktoritet.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Ingen tidigare forskning inom politiska marknadsföring har använt sig av Cialdinis sex principer för påverkan. Den föreliggande studiens syfte var således att undersöka två av Cialdinis principer för påverkan och dess effektivitet inom politisk marknadsföring. Vidare var syftet att se vilka faktorer som avgjorde om deltagarna blev påverkade eller inte av två olika politiska texter. Frågeställningarna som studien utgick ifrån var följande: Vilken av de två principerna för påverkan, auktoritet och sociala bevis var mest effektiv i en politisk text för att locka potentiella väljare? Vilken faktor påverkade mest hur övertygad deltagarna blev av texterna? Detta undersöktes med hjälp av en webbenkät som bestod av två olika politiska texter följt av 17 frågor. Respondenterna (N=164) var mellan 20–70 år och dominerades av det kvinnliga könet (77,4 %). Resultatet visade att det inte fanns en signifikant skillnad mellan vilken text respondenterna föredrog. Vidare visade det sig att respondenterna tolkade den populistiska texten som att den representerade en vänsterideologi. Resultaten visade även att faktorn som påverkade hur övertygade respondenterna blev av texterna skilde sig åt för respektive text. Studiens slutsats var att det inte fanns en signifikant skillnad mellan vilken av de två texterna som respondenterna valt att rösta på. Men det fanns svaga tendenser till att expertis fungerade bättre än sociala bevis för att locka potentiella väljare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)