Kränkningar i förskolan : En studie om förskollärares uppfattning om kränkningar i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Förskolan ska vara en trygg plats för alla barn att lära och utvecklas. Trots detta upplever förskollärare att kränkningar förekommer i förskolan samt att kamratkulturen inte är trygg i alla barngrupper. Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattning om förekomsten av kränkningar mellan barn i förskolan och förskolans arbete mot kränkningar. Vi valde att genomföra en kvantitativ studie med webbenkät som metod för att söka svar på vårt syfte och våra frågeställningar. Studien utgick från det relationella perspektivet. Studiens resultat visar att förskollärares kunskaper om likabehandlingsplanen påverkar i vilken mån förskollärare anmäler och följer upp kränkningar i förskolan. Resultatet visar även att de förskollärare som arbetar aktivt mot kränkningar i förskolan upplever i mindre utsträckning att kränkningar är ett problem i förskolan. Studiens slutsats är att god kännedom om likabehandlingsplanen och förskollärares aktiva arbete mot kränkningar kan ha betydelse för i vilken omfattning kränkningar förekommer mellan barn i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)