Supermänniskor? : Krav och kravhantering för konsulter på ett bemanningsföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Psykologiska institutionen

Författare: Darja Silwer; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Dagens situation för företagen innebär ständiga förändringar vilket ställer särskilda krav på deras anställda. Arbetet för personal på bemanningsföretag innehåller typiska egenskaper för det nya arbetslivet. Syftet med denna studie var att undersöka vilka krav som ställs på personal som arbetar via bemanningsföretag samt hur dessa personer hanterar kraven. Denna studie bygger på kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer genomfördes med en konsultchef och sex stycken konsulter på ett bemanningsföretag. Resultatet från en tematisk analys visade att krav som ställdes på konsulterna var anställningsbarhet, anpassning samt hanterande av rollen som konsult. Kraven hanterades både med hjälp av aktivt närmande av problemet som att ställa frågor samt passiva strategier som undvikande av problemet. Konsulterna i studien anses stöta på kraven från det nya arbetslivet i en hög utsträckning. Resultatet som gäller konsulternas kravhantering tycks gå i linje med tidigare forskning om coping.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)