Var är tjejerna? : Tonårstjejers upplevelse av idrott

Detta är en Kandidat-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Therese Lundberg; Kajsa Lundell Karlberg; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur fem tonårstjejer (13 - 19 år) som för närvarande inte är aktiva i en idrottsförening uppfattar organiserad idrott och idrottande i förening. Frågeställningarna är: Varför är inte dessa tonårstjejer aktiva inom föreningsidrotten? Vilka faktorer påverkar viljan att delta i föreningsidrott? Hur förhåller sig dessa fem tjejer till organiserad idrott som fenomen? Metod Fem semistrukturerade intervjuer om vardera cirka trettio minuter genomfördes. Bekvämlighetsurval användes som metod för att med hjälp av sociala medier samt närstående efterfråga lämpliga informanter. Urvalskriterier var att tjejerna skulle vara mellan 13 - 19 år och för närvarande inte vara aktiva inom någon föreningsidrott. Resultat De olika anledningarna till att inte vara aktiv inom föreningsidrotten som framkommit i studien är ekonomi, geografi, toppning inom laget samt tidsbrist. Några faktorer som påverkar viljan att delta i föreningsidrott är en känsla av tvång, elitsatsning, tävlingsmoment, otrevlig fysisk och social miljö. Tjejerna i studien hade delade meningar, av vissa uppfattas idrottande som naturligt och roligt, av andra som alltför tävlings- och betygsinriktat. Hos vissa tjejer fanns en önskan om att delta i föreningsidrott i framtiden medan andra inte uttryckte någon sådan önskan. Samtliga informanter berättade att de var fysiskt aktiva på fritiden, dessa aktiviteter var bland annat gym, dans, hemmaträning och promenader. Slutsats Tjejer som inte är aktiva inom en idrottsförening har en överlag negativ bild av idrott i organiserad form men tycks trots detta vilja vara aktiva och träna även om de inte kan identifiera sig som en idrottsperson. Det framkommer en bild av att föreningsidrotten inte är anpassad för personer som vill satsa på skolan, eller inte vill elitsatsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)