Nå alla elever: ett aktionsforskningsprojekt om läsning och motivation

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Författare: Anna Segerstedt; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka effekten av att inkludera elevernas intressen i valetav skönlitteratur och vilken effekt detta har på deras motivation till läsning. Utifrån syftetformulerades tre frågeställningar som ämnade besvara syftet. Dessa var:- Hur kan jag som undervisande lärare se en utveckling av elevers läsmotivation om denlitteratur som väljs utgår från deras intressen?- Vilka arbetssätt främjar elevernas motivation för läsning?- Hur mäter jag som lärare elevers ökade motivation för läsning?Studien genomfördes med hjälp av aktionsforskning i eget klassrum i en årskurs 1 och medhjälp av ett frågeformulär av efferent karaktär och en enkät för att mäta elevernas motivationtill läsning. Detta understöddes av observationer och reflektioner över elevernas respons påläsningen. Studien innehöll även en period där eleverna fick hjälp att hitta litteratur sompassade deras intressen och sedan genomfördes ett läsprojekt som även det analyserades.Resultatet visar att det inte är metoden som är det centrala för att öka elevens motivation. Detsom främst höjer motivationen är elevens intressen samt lärarens närvaro och stöd som enlyssnande vuxen. Studien visar att då intresset ökar, ökar även motivationen till annan läsning.Studien antyder också att om läraren inte finns där som en intresserad vuxen faller elevernasmotivation till läsningen avsevärt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)