"Vi dansar tillsammans" : Specialpedagogisk verksamhet i förskolan med fokus på inkludering och delaktighet genom dans

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Syftet med studien är att synliggöra förskollärares perspektiv på hur dans i förskolan kan skapa förutsättningar för delaktighet och inkludering med fokus på barn i behov av särskilt stöd. Studiens forskningsfrågor lade dessutom fokus på vilka förutsättningar samt hinder som finns för användningen av dans i förskolan. Med utgångspunkt i socialkonstruktionistisk teori genomfördes kvalitativa intervjuer som metod för datainsamling. Urvalet innefattar yrkesverksamma förskollärare inom Norrbottens län. Resultatet visar att förskollärarna uttryckte kännedom gällande vikten av ett likvärdigt bemötande av barn i behov av stöd och att en viktig del av yrkesrollen innefattar att erbjuda barn en mängd aktiviteter för att skapa möjligheter till delaktighet och inkludering i förskolan. Dans beskrivs som en tillgång i barnens utbildning i relation till delaktighet och gemenskap men också ur ett lärandeperspektiv. Studien framhåller vidare att dans inte synliggörs i förskolans miljö samt att förskollärarnas egna intressen och osäkerhet till stor del hämmar barns möjlighet att tillägna sig dans i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)