Empowerment som metod för ökad livskvalitet vid diabetes.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Författare: Viktor Bengtsson; Christian Norderfors; [2007-11-15]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Inledning: Information och undervisning är en stor del av omvårdnadsarbetet vid vård av patienter med kronisk sjukdom. Diabetes är en sjukdom där det är tydligt att en lyckad information och utbildning till patienten kan vara skillnaden mellan svåra komplikationer och en fungerande vardag. Bakgrund: I bakgrunden har tre huvudbegrepp presenterats. Empowerment är ett begrepp som har växt sig starkt inom omvårdnadsämnet under de senare decennierna och innebär att patienten sätts i fokus. Vid litteraturgenomgång beskrevs begreppet som det ideala sättet att bedriva patientundervisning. Likheter med Orems egenvårds teori har presenterats. Livskvalitet är ytterligare ett begrepp som använts mycket på senare tid. Begreppet har definierats av Haas, uppdelat i fyra dimensioner; en fysisk, social, psykisk och andlig. Syfte: Syftet var att studera empowerment som metod i patient – sjuksköterskerelationen och vidare dess inverkan på livskvaliteten hos patienter med diabetessjukdom. Metod: Arbetet var grundat på en litteraturstudie. Resultatet bygger på elva artiklar framtagna via sökningar i databaserna Pubmed och Cinahl. Sökord som användes var: Diabetes, Nursing, Empowerment, Quality of Life, Education, Patient Experience och Patient Education. Artiklarna analyserades i en deduktiv och en induktiv fas. Resultat: Empowerment visades vara en bra metod för att nå ökad livskvalitet och god sjukdomskontroll hos patienter med diabetes. Införandet av det nya sättet att bedriva patientundervisning måste få ta tid och kräver utbildning och uppföljning av vårdpersonalen. Ett behov av ytterligare forskning för att hitta praktiska riktlinjer att införa empowerment som övergripande förhållningssätt har påvisats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)