Matematikångest i skolan : En kvalitativ intervjustudie om hur undervisningens utformning och lärares arbete eventuellt kan påverka förekomsten av matematikångest hos elever

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Författare: Peter Isaksson; [2018]

Nyckelord: Matematikångest; matematik; ångest; undervisning;

Sammanfattning: Matematikångest är ett förhållandevis vanligt förekommande fenomen som kan ha en starkt negativ inverkan på en individs inställning till matematikämnet i skolan. Två komponenter till matematikångest har i studier visat sig kunna vara en persons självuppfattning och upplevda självförmåga i förhållande till matematik. Självuppfattning innebär i detta sammanhang en persons bild av sig själv och inställning till matematikämnet, och självförmåga innefattar en persons tro på sin egen förmåga att klara av en utmaning. Denna studie undersöker vad lärare, speciallärare, specialpedagoger och psykologer anser kunna påverka elevers självuppfattning och självförmåga i förhållande till matematikämnet, och hur undervisningen kan utformas, samt hur lärare kan arbeta, för att förbättra dessa egenskaper hos elever. I resultatet framgår ett flertal faktorer som hävdas kunna påverka elevers inställning till matematik negativt, bland annat alltför repetitiva inslag i undervisningen, för abstrakt undervisning eller undervisning som styrs för mycket av matematikboken. I analysen relateras resultaten till två undervisningsformer, traditionell och elevaktiv undervisning, och det konstateras att de faktorer som i störst utsträckning påverkar elevers inställning till matematik negativt kan kopplas till den traditionella undervisningsformen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)