Vi ska göra omsorg, men vad är omsorg? : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers uppfattning kring omsorg

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare tolkar begreppet omsorg, både som förstått begrepp samt utifrån deras egen praktik. Forskningsfrågorna som ligger till grund för studien är: Hur uppfattas begreppet omsorg av förskollärare? Hur tänker förskollärare kring omsorgen i deras egen praktik? Hur tänker förskollärare kring omsorgens plats i förskolan? Studien är kvalitativ, och med åtta semistrukturerade intervjuer ämnar den besvara samtliga forskningsfrågor. Studiens teoretiska bakgrund är fenomenologi, med fenomenologisk design som analytiskt tillvägagångssätt. Resultatet visade hur omsorgen går att förstås på många olika sätt, beroende på ens egna erfarenheter. Tryggheten stod som central, och närhet samt relationer lyftes fram som viktiga aspekter av omsorg. God omsorg beskrevs som sådan där barnet utvecklades i någon form. Det räckte alltså inte enligt förskollärarna att vara omsorgsfull, det krävdes också utveckling. Resultatet visade vidare hur omsorgen både är en fysisk handling där man tillgodoser barns behov, samtidigt som den också är mer än en praktisk handling. Att tänka omsorgsfullt, eller att ha en vilja att vara omsorgsfull visade förskollärarna också på som aspekter av omsorg. Resultatet visar dessutom hur omsorgen förstås som central i förskolan, och en naturlig del av den. Oavsett om förskollärarna ser på omsorgen som försummad, avgränsad, svårfångad eller utvidgad står dess centrala plats stadigt i deras utsagor. Däremot önskar flera informanter samtala mer kring omsorgen, synnerligen vad omsorgen innebär för dem. De belyser hur negligering av sådana samtal riskerar bidra till konflikter inom arbetslagen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)