Lärande ett arbetslivsdilemma - läroprocesser bundna till interaktionen i arbetsprojektknutna nätverk

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Studien grundar sig i den fenomenografiska ansatsen och avser att analysera fenomenet läroprocesser i arbetslivet. De aspekter, som analyserats är makt, nätverk och rum för lärande. Den teoretiska referensramen har sin utgångspunkt i Knud Illeris triangulära modell för det läroteoretiska spänningsfältet, vilken baseras på kognition, psykodynamik och samhällelighet. Det empiriska materialet bygger på fyra intervjuer med konsulter inom sektorn för samhällsplanering. Mera specifikt - de beskriver sitt arbete med miljökonsekvensanalyser och kommunikation och relation inom den egna organisationen samt till uppdragsgivare och de myndigheter, som är uppdragens resultatmottagare. I studien ses dessa relationer som definierade med inte fast strukturerade nätverk. Relationerna inom nätverken ger i studien tecken på vilka möjligheter och begränsningar, som finns för konsulternas läroprocesser i ett arbetsprojekt. Hur interaktionen i nätverken påverkar lärosituationen i ett arbetsprojekt återspeglas i vilka läroprocesser som möjligen sker. Detta avspeglar i sin tur ett läroteoretiskt dilemma i arbetslivet. Nyckelord: Nätverk, makt, samhällelighet, rum för lärande, läroprocess, fenomenografi, Illeris, miljö, konsult, spänningsfält, Lefebvre

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)