Förbättringsförslag, lastknektar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

Författare: Philip Vallentin; [2014]

Nyckelord: konstruktion; FEM; lastknekt; svets;

Sammanfattning: Örebro svets & hydraulik AB tillverkar lastknektar till Suzuki Garphyttan. På lastknektarna transporteras sedan stora rullar av tråd i stål. Knektarna har visat sig kollapsa efter viss tids användning och behöver därför en förbättrad konstruktion. Höga laster, tuff hantering samt ovarsamma lyft kan vara orsaker till att knektarna kollapsar. Örebro svets är väl införstådda var skadorna uppstår i nuvarande konstruktion och vill därför förstärka denna del och konstruktionen i sin helhet. Kraven på den nya konstruktionen, förutom att vara mer hållbar, är att befintligt mått mellan benen ska följas och att knekten ska vara staplingsbar vid transport till galvanisering. Nuvarande knektar har modellerats i CAD-programmet Pro/ENGINEER för att sedan analyseras med Finita Elementmetoden i beräkningsprogrammet ANSYS för att visa var deformation och spänningar uppstår. Efter att ett lösningsförslag tagits fram så visade det sig att maxspänningarna teoretiskt minskat och att spänningarna i kritiska områden minskat betydligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)