FRÅN ORD TILL HANDLING En aktionsforskningsstudie om Kollegial handledning som stöttande praktik i en förskola

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte: Det övergripande syftet med studien är att identifiera den kollegiala handledningens stöttande faktorer, vad det gäller pedagogernas omsättande av lärdomar i praktiken. Teori: Studien har sina teoretiska utgångspunkter i aktionsforskning, sociokulturellt perspektiv och teorin om praktikarkitekturer. Centrala aspekter som lyfts fram av samtliga perspektiv är; sammanhangets betydelse samt det sociala samspelet för kunskapande. Det situerade lärandet som lyfts fram i det sociokulturella perspektivet är i högsta grad gällande för både aktionsforskning och teorin om praktikarkitekturer. Sociokulturellt perspektiv och teorin om praktikarkitekturer kompletterar varandra. Teorin om praktikarkitekturer är en praktikteori som används för att förstå praktiken, dess förändring och vad som begränsar och möjliggör den. Det sociokulturella perspektivet belyser individens lärande som sker i samspel med gruppen. På så sätt ringas studien in utifrån tre nivåer, individen, gruppen och organisationen. Metod: Studien placeras inom kvalitativ forskning och har aktionsforskning som ansats. För att besvara studiens frågeställning användes tre olika datainsamlingsmetoder; reflektionsloggbok, transkriptioner av ljudupptagningar vid handledningstillfällena samt frågeformulär med öppna frågor. Resultatet har grupperats efter centrala teman och vidare analyserats med hjälp av teorin om praktikarkitekturer. Resultat: De ”stöttande” faktorer som framkommer ur studien är; utforskande frågor, tid för tänkande, gemensamt intresseområde, synliggörande av den egna processen, delad erfarenhet samt omsorg om varandras processer. Vidare tas aspekter upp som möjliggör eller begränsar de stöttande faktorerna. Studiens övergripande slutsats är betydelsen av handledningens stöttning kring förmågan att ställa reflekterande frågor och förståelsen av det pedagogiska uppdraget. De aspekterna möjliggör eller begränsar de stöttande faktorerna. Att reflektionsprocessen får lov att ta tid belyses även, vilket på sikt leder till ett förändrat handlande och tillämpning av nya lärdomar och insikter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)