Fördelarna med att spela tv-spel på idrottslektionen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Den här kunskapsöversikten undersöker kunskapsläget gällande vilka vinster det finns med att använda tv-spel innehållande kroppsrörelser – exergames - i undervisningen av idrott och hälsa på högstadiet och gymnasiet. Med ämnesplanen för idrott och hälsa som utgångspunkt har jag därför ställt frågan: vad finns det för potentiella fördelar med att använda exergames i undervisningen av idrott och hälsa på högstadiet och gymnasiet? För att besvara frågan har en informationssökning på fem databaser gjorts under vintern 2019 och såväl svensk som internationell forskning har inkluderats. Vid en kortfattad summering av resultatet går det att skönja viss koncensus bland forskningen på ämnet. Det tycks finnas flera potentiella fördelar med att använda exergames i undervisningen av idrott och hälsa på högstadiet och gymnasiet. För det första pekar forskningen åt att exergames kan främja fysisk aktivitet och förbättrad hälsa hos elever. För det andra pekar forskningen åt att exergames kan främja utvecklingen av elevers kroppsliga förmågor. För det tredje finns det forskning som antyder att spelen kan främja elevers spelförståelse och beslutsfattningsförmåga inom vissa idrotter. För det fjärde har exergames visat sig öka elevers motivation att delta i undervisningen av idrott och hälsa. För det femte har spelen potential att vara en användbar undervisningsresurs, framförallt inom undervisningen av dans. Sist men inte minst visar forskningen att svenska lärare generellt har en positiv inställning till att använda spelen i sin undervisning och att de ser flera fördelar med att göra det. För att spelen ska få något värde i undervisningen behöver lärare dock fundera över varför de ska användas samt när, hur och vad eleverna ska lära sig med hjälp av dem

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)