Elevskyddsombud i skolan : En fråga om arbetsmiljö

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Författare: Christian Ulander; [2020]

Nyckelord: elevdemokrati; elevinflytande;

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen var att få ökad kunskap om elevskyddsombud på skolan. Samt att få kunskap om elevernas inställning till att påverka sin arbetsmiljö. Men även att synliggöra elevernas kunskaper om arbetsmiljöarbetet på skolan samt deras kunskaper om elevskyddsombud. Även att hitta förbättringar inom dessa områden. Frågeställningen behandlade elevernas möjlighet att påverka sin egen arbetsmiljö samt förbättringar i det arbetet. Metoden var intervjuer men även observationer under tiden jag arbetat som lärare. Under intervjuerna använde jag mig av en metod som kallas ”fyra hörn”. Metoden går ut på att alla deltagare har en del av ett papper att skriva ner stödord på. Det som deltagarna har gemensamt skrivs i mitten eller om det är något informanterna anser vara extra viktigt. Deltagarna var fyra flickor årskurs 7, fyra pojkar årskurs 7 som intervjuades i varsin grupp. Det var även en blandgrupp med tre flickor årskurs 9 och två pojkar årskurs 9. Resultat visar att eleverna hade dålig kunskap om hur de kan påverka sin arbetsmiljö. Det kom även fram att de hade lite kunskap om vilka rättigheter de har att delta i arbetsmiljöarbetet på skolan. Det fanns ett intresse hos eleverna att kunna påverka sin egen arbetsmiljö i vissa frågor, men inte alla. Ett förslag är att skolor behöver utbilda elever och elevskyddsombud i arbetsmiljöarbete. Organisatoriskt måste skolan se till att möten som elevskyddsombuden har rätt att delta på ligger på tider som gör det möjligt för elevskyddsombuden att delta. Eleverna behöver hjälp och stöd av vuxna på skolan i deras arbetsmiljöarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)