En kulturell och kommersiell teater : En differentieringsstrategi mot E-handeln
Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att utifrån intern strategi och anställdas uppfattning undersöka hur ett varuhus inom High-End-segmentet arbetar med att differentiera sitt fysiska erbjudande. Vidare syftar uppsatsen till att undersöka huruvida detta skulle kunna vara ett sätt att bemöta den ökade konkurrensen från E-handeln. De teorier som har legat till grund för studiens analysmodell är teorin om The Five Products Levels samt immateriella värdens kompletterande effekten på differentieringen av ett erbjudande. Studien baseras på primär- och sekundärdata av Nordiska Kompaniet (NK). Kvalitativ primärdata erhölls från semistrukturerade intervjuer med personer i strategisk position på NK och anställda i varuhuset. Respondenterna valdes utifrån ett strategiskt urval. Sekundärdata från externa källor användes som komplement. Studien visar att NK har möjlighet att konkurrera med E-handeln med ett fysisk erbjudande, genom en unik upplevelse som sträcker sig utanför köpögonblicket. NK kan konkurrera genom att positionera sig inom områden som E-handeln behärskar sämre. Områden som E-handeln i dagsläget ej anses behärska på grund av dess svårigheter att bygga starka kundrelationer samt endast digital närvaro där fysiska upplevelser går förlorade.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)