Satsadverbial : Användning av satsadverbial i elevuppsatser i nationella proven i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 9

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för nordiska språk

Sammanfattning: Detta är främst en kvantitativ studie men även en kvalitativ sådan. Denna studie jämför satsadverbialanvändningen mellan åtta elever i årskurs nio som läser svenska och svenska som andraspråk. Material utgörs av deras uppsatser i det nationella provet. Syftet är att se skillnader angående satsadverbialanvändningen mellan uppsatser som har fått betyget G och VG för båda elevgrupperna och om betygsskillnaderna beror på dessa skillnader. Analysen av materialet görs framför allt genom satsscheman för både huvudsats och bisats för att avgöra antal, andel och placeringar av informanternas satsadverbial.            Resultatet visar att de informanter som fick betyget G använder fler satsadverbial än de informanter som fick VG gör. Däremot har VG-gruppen en större andel satsadverbial räknat i procent än G-gruppen. VG-gruppen placerar även sina satsadverbialen i större utsträckning än G-gruppen på andra positioner än dess vanliga plats i satsschemana. Men ingen informant placerar satsadverbialen på någon annan plats än satsadverbialets vanliga plats i bisatser.           Vidare har svenska som andraspråksgruppen en större andel satsadverbial än svenskgruppen. De vanligaste typerna av satsadverbial som informanterna använder sig av är nekande och modala medan ingen av informanterna använder motsättande, förklarande och konklusiva satsadverbial. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)