Volyminspirerat arbete i förskoleklassen - en prioriteringsfråga? : En studie om förskolelärares uppfattningar om volyminspirerat arbete

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lärarhögskolan i Stockholm

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att få ökad insikt om hur förskolelärare uppfattar sitt eget arbete med att främja barns begreppsutveckling inom området volym. Syftet med studien är även att få ökad kunskap om vilka aspekter som påverkar den dagliga verksamheten inom området volym i förskoleklassen. Denna undersökning är baserad på intervjuer med sex förskolelärare, materialet har bearbetats och kategoriserats under fem stycken huvudrubriker som belyser olika aspekter av hur förskolelärarna uppfattar att de arbetar med området volym i förskoleklassen. Vi har valt att belysa denna undersökning ur ett sociokulturellt perspektiv. I vår analys har vi kommit fram till att det finns många olika aspekter som påverkar utformandet av verksamheten i förskoleklassen. De tydligaste aspekterna som har framkommit inom ramen för vår undersökning är: förskolelärarnas egen inställning till ämnet matematik, lokalens utformning och begränsningar, tidsaspekten och förskolelärarnas tolkning av begreppet vardagsmatematik samt hur förskolelärarna utifrån sin tolkning av detta begrepp väljer att utforma sin verksamhetsplanering. The purpose of this study is to gain increased understanding about pre-school teachers’ perception of their own work to promote children’s development of concept in the area of mathematical volume. The purpose of this study is also to gain increased knowledge about the aspects which affects the daily activities within the area of mathematics in the pre-school class. This study is based on interviews with six different pre-school teachers, the gathered material has been processed and categorized in five main sections. These sections elucidate different aspects of how the pre-school teachers consider their work within the area of volume in pre-school class. We have chosen to elucidate this study from a socio- cultural perspective. In our analysis we draw the conclusion that there are many different aspects which affects the design of the daily activities in the pre-school class. The aspects which have emerged as the most dominant ones within the frames of our study are: the pre-school teachers own attitudes to the subject of mathematics, the design and the restrictions of the classroom, the time aspect, the pre- school teachers interpretation of the concept of math in every day life and how the pre-school teachers on the basis of the interpretation of this concept chose to design his or hers activity planning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)