”Kontakter är viktigt och dom känner jag att jag har liksom.” : -En kvalitativ studie om betydelsen av Apl, arbetslivserfarenhet och sociala nätverk

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Under livet ställs människor inför olika val exempelvis inför gymnasiet men även efteråt då många behöver välja om de vill försöka etablera sig på arbetsmarknaden eller fortsätta utbilda sig. Ungdomar som lämnar gymnasiet har vanligtvis mindre arbetslivserfarenhet än äldre personer vilket innebär att de kan ha svårt att konkurrera om arbetstillfällen. Arbetslivserfarenhet och sociala nätverk kan ha stor betydelse för möjligheterna att få ett jobb efter avslutad gymnasieutbildning. Arbetslivserfarenhet kan också vara en del av formellt och informellt lärande. Erfarenheter från arbetslivet kan också bidra till att utveckla kompetenser för att kunna genomföra väl grundade utbildnings- och yrkesval. I den här undersökningen har 5 informanter från gymnasiets yrkes- och högskoleförberedande program deltagit i en kvalitativ intervjustudie som syftar till att undersöka vilken betydelse arbetsplatsförlagt lärande och arbetslivserfarenheter har haft på informanternas inställning till fortsatt utbildning och arbete men även vilken betydelse sociala nätverk har haft. Undersökningen har utgått från följande frågeställningar: Vilken betydelse har informanternas Apl och arbetslivserfarenheter haft för deras inställning till förvärvsarbete och vidare studier? Vilken betydelse har informanternas sociala nätverk haft för att anskaffa sig arbetslivserfarenhet? Studiens resultat har sedan analyserats utifrån Hodkinson & Sparkes Careershipteori samt begreppen handlingshorisont, pragmatiskt rationella beslut, brytpunkter och fält. Studiens resultat visar att arbetslivserfarenhet och sociala nätverk kan underlätta övergången mellan skola och arbete eller vidare studier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)