Effektivt förändringsarbete och systematisk kunskapsspridning inom asfaltbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/LTH Ingenjörshögskolan vid Campus Helsingborg

Sammanfattning: För att utvecklas måste vi förändras, därför är förändring en stor del av vardagen. Men hur gör man en förändring effektiv? Syftet med denna rapport är att ta reda på hur man effektiviserar förändringsarbetet på Skanska Asfalt. Bakgrundsteori om ämnet har tagits från forskningslitteratur, medan fakta om förändring på Skanska har tagits från intervjupersoner från Skanska. Rapporten kommer även beröra kunskapsspridning, som en del av förändringsarbete. Vid arbete med förändring görs det ofta till ett eget projekt bredvid den ursprungliga arbetsuppgiften. I detta projekt tas bakgrund, vision och mål fram. Förarbete inför en förändring är viktigt, eftersom det skapar grundförutsättningarna för förändringsarbetet. Förändring på företag är ofta svåra, eftersom många metoder är inkörda i företagets kultur. För att ändra på dessa metoder måste kulturen först luckras upp innan förändringen genomförs och detta kan skapa problem i form av motstånd. Rapporten behandlar hur man ska hantera motståndet på ett effektivt sätt. Ofta kan det handla om att uppfatta vissa typer av motstånd som en tillgång för förändringens utveckling. Därför är kommunikation också en viktig aspekt i ett lyckat förändringsarbete som rapporten tar upp. Hur kommunikationen ska göras och när viss information ska kommuniceras ut beror på förändringens förutsättningar. Kommunikation sköts ofta bäst när alla är delaktiga och insatta. Rapporten tar upp hur man ska motivera medarbetare på en organisation till att aktivt delta i förändringsarbetet. Kommunikation handlar också om att delge och tillvarata idéer som uppkommer bland medarbetarna. För att förbättra denna kunskapsspridning finns olika system, exempelvis den klassiska förslagslådan. Eftersom Skanska Asfalt är ett så pass utspritt företag är inte en förslagslåda alltid det bästa alternativet och rapporten tar därför upp hur man sköter ett förslagssystem på ett bra sätt efter dessa förutsättningar. Att motivera arbetarna till att delta och komma med idéer kan göras på olika sätt, exempelvis belöning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)