"Skräp" i skolan ­ En undersökning om användningen av skräp som material i slöjd- och bildämnet

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Stina Aronsson; Anna Andreasson; [2007]

Nyckelord: skräp; slöjd; bild; konst; miljö; kreativt skapand;

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att undersöka skräp som ett möjligt material och för kreativtskapande bildämnet i slöjdämnet. Metoder för arbetet har varit: litteraturstudier,enkätundersökning och undersökning av fältet.Resultatet av vår undersökning har visat att skräp som material används i skolan både i slöjdoch bildämnet, men materialet används på olika sätt i de olika ämnena. Inom bildämnetanvänds skräp såsom förpackningar och vardagssopor mest, medan man i slöjdämnetanvänder sig mer av återanvändning av möbler eller kläder. Gemensamt för de flesta lärarna ivår undersökning är att de använder sig av skräp på grund av miljöaspekten. Övervägandestörsta delen av lärarna är positivt inställda till användandet av skräp. Vi kan också se atteleverna visar en stor entusiasm när de arbetar med skräp och att de har lätt för att komma påvad de skall göra med skräpet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)