Förändringar inom flygbranschen : Flaggbolagens affärsstrategier

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Helena Lagerberg; Linnea Jonsson; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Flygbranschen har genomgått stora förändringar de senaste åren i och med avregleringen i början på 1990-talet. Avregleringen gav upphov till lägre ”entry-barriers” till marknaden, vilket då blev startskottet för lågprisbolagen att komma in och konkurrera med flaggbolagen. Denna nya konkurrenssituation har påverkat flaggbolagen, vilka måste anpassa sina affärsstrategier för att kunna möta den ökade konkurrensen. Syftet med uppsatsen är att kartlägga flaggbolagens agerande på marknaden efter avregleringen samt att identifiera deras affärsstrategier idag. Syftet är även att ge förslag på framtida affärsstrategier. Vår frågeställning är: Hur kan den förändrade konkurrenssituationen, med nya lågprisaktörer, förväntas förändra ”flaggbolagens” affärsstrategier i framtiden på den europeiska marknaden? Uppsatsen är genomförd på ett kvalitativt sätt, då vi velat skapa förståelse för problematiken. Vi har valt att vara deduktiva, det vill säga utgå från befintliga teorier, vilka är stommen i uppsatsen. Empirin består av sekundärdata i form av litteratur, artiklar, Internet etcetera. Denna information kompletteras med primärdata i form av kvalitativt genomförda intervjuer med relevanta personer i branschen. Genom att koppla teorierna till empirin har vi kunnat kartlägga, analysera och ge förslag på framtida möjligheter för flaggbolagen. Den viktigaste slutsatsen i uppsatsen är att flaggbolagen kommer gå mot att likna lågprisbolagen i sina affärsstrategier. Pris, utförande och destinationer kommer i framtiden vara mer likvärdiga än de varit tidigare. Att tillgodose kundens behov blir allt viktigare för att klara av den ökade konkurrensen. Bildandet av allianser kommer att gynna flaggbolagen, då samarbete skapar möjligheter i en globaliserad bransch med ökande konkurrens. Nyckelord: Flygbranschen, Affärsstrategier, Konkurrens, Flaggbolag

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)