Den interna kontrollens slag mot bedrägerier : En fallstudie med COSO-modellen som utgångspunkt

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Denna uppsats utreder problemet bakom finansiellt bedrägeri. Då bedrägeri är ett vanligt förekommande ekonomibrott är det ett problem alla företag kan utsättas för. Syftet med uppsatsen är att försöka få en djupare förståelse för den interna kontrollen och vilken roll den spelar inom företag. Det exakta forskningsproblemet är: Vad har den interna kontrollen för betydelse för en organisation? För att studera problemet började vi med att undersöka den mänskliga faktorn bakom bedrägeri med hjälp av COSO-modellens fem huvudkomponenter: kontrollmiljö, riskbedömning, kontrollaktiviteter samt information och kommunikation har vi utfört ett fallstudie på ett svenskt företag. Den teorin vi valde att använda oss av var i linje med COSO-modellen, vilket är ett ramverk som hjälper företag att organisera sina interna kontroller, och det var också detta vi använde som analysmodell för det insamlade materialet. Det utvalda företaget använde sig för stunden av ramverket för deras interna kontroller. Den empiriska delen har bestått av kvalitativa intervjuer som har genomförts med hjälp av sex olika individer anställda på olika nivåer inom den utvalda organisationen, för att på så vis få en bättre bild av och förståelse för hela organisationen. Respondenternas bakgrund och befattning varierade mellan varandra, av denna anledning passade det bra med en semi-strukturerad intervjuguide för att undvika att viktiga eller intressanta ämnen skulle förbises. Genom denna uppsats har vi undersökt en organisations interna kontroller och hur den uppfattas genom hela organisationen. Analysen stämde överens med teorierna som påstod att en organisation behöver ett väl strukturerat internt kontrollsystem med en kontinuerlig riskanalysering, för att undvika bedrägerier och liknande skandaler. Samt att med de rätta kontrollerna och med en mer enad arbetsprocess lämnar det mindre utrymme för anställda och andra involverade att utnyttja systemet och därmed ökar säkerheten och minskar risken inom organisationen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)