Är inlämningsuppgifter en relevant bedömningsform?

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Uppsatsens syfte är att förstå elevers motivation till att göra inlämningsuppgifter, vilket lite kortfattat kan beskrivas som skrivuppgifter. Detta där eleverna uppmanas att skriva och svara på frågor via ett dokument på datorn, för att sedan lämna in sina uppgifter till läraren för vidare återkoppling. Studiens metod är genomförd utifrån en litteraturgenomgång. Det baserat på böcker skrivna inom pedagogisk forskning. Resultatet i studien tar upp elevers motivation, lärarnas planering, arbetssätt och arbetsformer, samt stress och andra ”kostnader” av att göra inlämningsuppgifter. Kostnader kan bland annat relateras till att eleverna får mindre tid till annat på grund av att inlämningsuppgifter många gånger även behöver göras utanför ordinarie skoltid. En diskussion över resultatet följer sedan för att uppmärksamma det som framkommit i arbetet ytterligare för att slutligen avsluta med slutsatser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)