En förundersökning om vilka marknadsstrategier man kan använda för ved/pelletskaminer

Detta är en Kandidat-uppsats från Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Sammanfattning: Företaget TräEnergi Teknik AB säljer pelletskaminer. Försäljningen av produkten går inte så bra, men ägaren Carl-Axel Fagerström tycker att produkten borde vara efterfrågad av kunderna eftersom den är både miljövänlig och prisvärd. I denna rapport undersöks hur företaget kan ändra sina marknadsföringsstrategier för att nå ut till potentiella köpare. En enkätundersökning har gjorts hos återförsäljare för att ta reda på slutkundernas behov och önskemål. Ur undersökningen framgick att även om kunden är miljömedveten går priset alltid före. Det visade sig dessutom att kunderna de senaste åren börjat leta efter nya alternativ på grund av de kalla vintrarna och högre elpriserna. Vad gäller marknadsföring tyckte återförsäljarna att mässor, webbsidor, TV-reklam och annons i facktidningar är de bästa kanalerna. Kundernas kännedom om pelletskaminer varierar, att de väljs bort till fördel för värmepumpar handlar ofta om okunskap om produkten. Samtliga av respondenterna anser att det finns en potential i framtiden inom marknaden. För att Träenergi Teknik ska lyckas nå ut till den tilltänkta målgruppen krävs utvecklad marknadsföringsstrategi, detta kan göras genom att mer ingående arbeta mer med kanalstrategi.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)