Lärarförväntningar i sångundervisningen – En intervjustudie om hur fem gymnasielärare ser på sina förväntningar på elever och sin individanpassning i den individuella sångundervisningen
Sammanfattning: Lärare möter under sin yrkeskarriär hundratals elever. Första intryck skapas snabbt och det gör även förväntningar på elever, även om de kan förändras. Tidigare forskning visar att lärares förväntningar påverkar elevers prestationer. Syftet med den här studien är att lyfta frågan om lärarförväntningar i svenska klassrum genom att undersöka fem sånglärares syn på sina egna förväntningar, faktorer som kan påverka formandet av förväntningar samt hur förväntningarna kan påverka individanpassningen av undervisningen. Studien är baserad på semistrukturerade intervjuer. Av resultatet av studien framgår att lärarna har förväntningar på sina elever även om synen på de egna förväntningarna skiljer sig åt. Lärarna har förväntningar på elevernas arbetsinsats, övning, kommunikation, utveckling, ansvarstagande förmåga samt vilja. Förväntningarna formas i början av undervisningen men kan förändras på grund av olika anledningar. Faktorer som kan påverka formandet av förväntningar är elevernas motivation, självförtroende, mod, arbetsvanor, förkunskaper, lärarens värderingar och erfarenheter, kombinerade med ett antal socialkognitiva processer. Vidare visar studien att lärarförväntningar kan påverka individanpassningen av undervisningen.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)