Vad sa du? En litteraturöversikt över sjuksköterskans kommunikation utifrån användandet av CRM inom akutsjukvård

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Bakgrund: Inom akutsjukvåden förekommer många olika sorters former av kommunikation som en sjuksköterska behöver kunna hantera. Kommunikationsfel uppstår många gånger på akutmottagningar när stress, personalbrist, stökig arbetsmiljö och otillräcklig tid blir en del av sjuksköterskans arbetsdag. För att kommunikationen ska förbättras behöver ett gott samarbete i vårdteamet utvecklas. Genom användandet av Crew Resource Management (CRM), som är ett kommunikationsverktyg kan samarbete och kommunikation påverkas positivt. Omvårdnadsteoretikern Virginia Henderson menade att kommunikation kan leda till förbättrad omvårdnad och att sjuksköterskan på så vis kan utveckla en relation med patienten. När patienten ses som en självklar del i vårdteamet blir de också mer delaktig i sin vård. Syfte: Beskriva sjuksköterskans kommunikation vid användandet av CRM inom akutsjukvården. Metod: Datainsamling gjordes utifrån en induktiv forskningsansats via två databaser och resulterade i tolv valda artiklar för analys efter kvalitetsgranskning. En manifest innehållsanalys utfördes vilket resulterade i tre teman och tillhörande subteman. Resultat: Teman som framkom var: “Att använda tydlig kommunikation vid användandet av CRM”, “Sjuksköterskans kommunikation i vårdteamet” och “Ökad säkerhet för patienten”. I akutsjukvården finns det faktorer som påverkar kommunikationen positivt och negativt. Användandet av CRM kan motverka de negativa faktorerna och göra kommunikationen mer välfungerande. Samarbetet i ett vårdteam tillsammans med patienten ökar vid användandet av CRM. Utifrån användandet av CRM bör ledarrollen tilldelas sjuksköterskor om de besitter störst kunskap och erfarenhet i vårdteamet. Tydlig kommunikation och sjuksköterskans ökade arbetskompetens har positiva effekter på patientsäkerheten. Konklusion/Implikation: CRM förbättrar sjuksköterskans kommunikation och ökar patientsäkerheten. Synen på sjuksköterskans yrkesroll förbättras vilket gör att sjuksköterskor i större grad vågar göra en “speak-up” vid risk för patientfara. Utifrån resultatet fanns det implikationer att CRM borde användas inom fler områden än akutsjukvård.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)