Historien som leder till sång - Ett utvecklingsarbete i förskolan om hur barn producerar en sång utifrån en berättelse

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Anette Kron; [2018]

Nyckelord: Förskola; Literacy; Samspelsdialog; Didaktik; Musik;

Sammanfattning: Syftet med utvecklingsarbetet är att ur ett didaktiskt perspektiv undersöka och analysera ett sätt att arbeta med berättande som leder till musikproducerande. Arbetet, en kvalitativ studie med abduktiv ansats, synliggör barns läroprocess i relation till språkliga- och musikaliska aspekter. Berättande leder till en producerad sång som visar hur dessa aspekter kan samspela i olika uttryck. Ofta sjungs det redan producerade sånger på förskolan medan det är mindre vanligt att det produceras musik i förskolan. Teorin tar sin grund ur musikdidaktiken med begrepp som innehåll (linjärt och/eller icke-linjärt), aktivitetsformer (sång, spel och rörelse) och funktion (reproduktion och produktion). Utöver dessa centrala begrepp är literacy av vikt för utvecklingsarbetets analys, där det synliggörs hur barn samtalar i en samspelsdialog genom att vara delaktiga, involverade och autonoma. Genom barnens samspeldialog med ledaren återberättas historien om Sandvargen och Zackarina. Resultatet visar att barngruppen, utifrån en existerande berättelse, samspelar i en samspelsdialog där de utmanas språkligt när sångtexten produceras. Dramaturgin förstärks med rytminstrument i varierad dynamik. Resultatet visar att vid framträdandet samspelar ledare, barn, musik och historia.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)