Kan de styra mot mål? – En studie om målstyrning i en kommunal respektive fristående skola

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

Sammanfattning: Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka på vilket sätt skolorna använder målstyrning i sin verksamhet och om de har skapat mätbara och utvärderingsbara mål. Metod: Studien genomfördes vid två skolor i Karlskrona kommun, den kommunala skolan i Nättraby och Svettpärlan som är en fristående skola. Informationen samlades in genom intervjuer med totalt fem personer från skolorna samt personal vid kommunens Barn- och ungdomsförvaltning. Som stöd till intervjuerna genomfördes även en enkätundersökning bland de anställda på respektive skola. Slutsatser: Vår studie visar att skolorna inte har lyckats med att införa en helt fungerade målstyrning i sin verksamhet. Vår bedömning är att ledningen på skolan har den kunskap som krävs för att få målstyrningen att fungera men då personalen inte alltid är med att sätta målen kan det brista vid implementeringen. Som det framkommer i teorier och även av vår enkätundersökning ökas motivationen bland de anställda att arbeta efter målen när de känner sig delaktiga i processen med att formulera målen. Vi gör även tolkningen att kommunikation kring mål är en bidragande faktor till hur meningsfulla målen anses vara. Skolornas svaghet är att de har svårt att skapa mätbara och konkreta mål men de har inte förkastat arbetet. De är välmedvetna om att det kommer kräva tid och hårt arbete för att få system att fungera optimalt

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)