Hur inkluderas genusperspektivet i religionsläromedel inom de abrahamitiska religionerna?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Noor Dawood; Jasmin Feyli; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta examensarbete skriver vi utifrån vårt intresse för de läromedel som finns där ute och vad de har att erbjuda utifrån genusperspektivet i de abrahamitiska religionerna. Detta påbörjades med följande frågeställning, Hur inkluderas genusperspektivet i religionsläromedel inom de abrahamitiska religionerna? Syfter är attt ta reda på hur religion presenteras i de samhällsorineternade läromedlen utifrån värdegrunden, genusperspektiv, samt hur läromedel förhåller sig till forskning. Vi har utgått från följande teorier, det hermeneutiska perpsketivet och diskusrsanalys. De metoder som har använts under arbetets gång är kvalitativa metoder. Resultatet visar att utbudet av läromedlen och dess innehåll har en står påverkan för formandet av både elevernas och lärarens tankar kring förståelsen av omgivningen, gällande genusperspktivet vilket visade sig att läromedlen inte var likvärdigt utformade. Läromedlen kan tillföra en känsla av samhörighet för eleverna i klassrummet, utifrån innehållet som läromedlen innefattar, med hänsyn till genusperpsektivet. Forskningen visar även att läromedlen inte alltid lyfter fram könsrollerna ut ett jämställt perspektiv utifrån texter och bilder. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)