Finn fem fel : Ett verktyg för återmatning och hantering av fel i SDE's montering

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för innovation, design och produktutveckling

Författare: Maija Karlsson; [2008]

Nyckelord: kvalitet; paretoprincipen;

Sammanfattning: Examensarbetets syfte är att utforma rutiner och verktyg för att säkerställa att relevant information om allvarliga och frekventa problem når föregående processer. Den information som föregående processer tar emot ska vara av sådan karaktär att de vet vad de ska fokusera på i sitt förbättringsarbete. Strävan har varit att ta fram ett felrapporteringsverktyg där alla fel som påträffas i produktionen ska kunna gå att rapporteras in. Utifrån den datainsamling som har gjorts via sekundär- och primärdata har den information som ska rapporters in tagits fram. Felrapporteringen ska ske i en Lotus Notes databas, detta för att programmet redan finns inom SDE`s väggar. De fel som hittas och rapporters in i felrapporteringsverktyget riktas var och en mot ett ansvarigt område. Tillexempel om det fattas ett hål på en artikel och det hålet finns med på ritningen riktas felet mot inköp. Varje ansvarigt område ska månadsvis skriva ut och åtgärda sina tre ”fem i botten” scorecard i kategorierna konsekvens, kostnad och frekvens. Fem i botten scorecarden bygger på paretoprincipen, det betyder att scorecarden visar de fem största felen varje månad i de tre olika kategorierna. Den information som loggas in i felrapporteringsverktyget kommer även att vara ett reklamationsunderlag då inköp står som ansvarigt område. Dataanalysen kommer att göras i ett Business Intelligence verktyg som heter QlikView. Detta för att QlikView på ett smidigt sätt tar data från en eller flera databaser och gör det möjligt för användaren att snabbt och enkelt analysera informationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)