Hur en app kan göra ett museibesök mer attraktivt : Hur en mobil applikation kan skapa mervärde till ett museibesök

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för teknik och naturvetenskap; Tekniska högskolan

Sammanfattning: AudioApps är ett företag som tillverkar mobilapplikationer till bland annat museer och gallerier. Deras företagsidé är att göra museibesök roligare för besökare genom mobila audioguider. I den här undersökningen studeras utvecklingen av en sådan tjänst som tagits fram för Nationalmuseum, ett av Sveriges ledande museer. Syftet med studien har varit att undersöka hur AudioApps kan hjälpa Nationalmuseums kunder att attrahera fler besökare, samt hur AudioApps egna varumärke kan utnyttjas i eller påverka tjänsterna. Studien avgränsas av Nationalmuseum som ensam representant för hela den bransch som AudioApps vill jobba med och av den enskilda målgrupp som undersökts. Målgruppen består av personer mellan 20-30 år som anses vara ”något intresserade” av kultur och konst. De frågor som har undersökts är hur AudioApps varumärkeskommunikation kan formas för att attrahera fler besökare till Nationalmuseum och hur AudioApps tjänst kan formas för att göra ett museibesök mer attraktivt för den valda målgruppen. Kvalitativa metoder med strukturerade intervjuer och tester, efter en förberedande fallstudie av Nationalmuseum, har använts för att undersöka frågeställningarna. Det framgick av undersökningen att målgruppen gärna ville ha hjälp av extra information vid ett museibesök. Kostnad och frihet var viktiga aspekter angående sådan extra information. Att öka attraktionen för ett museibesök var också något som kunde förbättras, som målgruppen själv gärna ville. Det visade sig att ett problem låg i bristen på tydlig marknadsföring. Den tjänst som testades på målgruppen togs emot positivt. Den uppfyllde kraven på kostnad, smidighet och tillät en tydligare kommunikation mellan museet och dess besökare. Det framgick även av testerna att AudioApps varumärkeskommunikation förhöjde den visuella upplevelsen av tjänsten. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)