Det finns ingen anledning att rätta teknik för min egen skull : En studie om lärargiven feedback

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Hanna Randal; Anette Stenvall; [2007]

Nyckelord: feedback; lärare; idrott och hälsa;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Studiens syfte är att undersöka lärargiven feedback till elever under lektioner i ämnet idrott och hälsa på gymnasienivå. Frågeställningar ● Vilken typ av feedback ges? ● På vilket sätt ges feedbacken? ● Vad är lärarens syfte med feedbacken? Metod I studien används både deltagande observationer och ostrukturerade intervjuer. Tre lärare med varierande ålder och tid i yrket valdes ut och observerades vardera under två lektioner i idrott och hälsa. Därefter genomfördes en intervju med observationerna och studiens frågeställningar som utgångspunkt. Resultat Feedback kan vara bland annat positiv, negativ, neutral och konstruktiv. Kombinationer av de olika typerna förekommer och riktas både mot elevernas prestationer under lektionsaktiviteterna samt mot deras beteende eller uppförande i största allmänhet. Syftet med den feedback som förmedlas av läraren är flerfaldigt, då den både kan fungera som generell uppmuntran och motivationshöjare, för att skapa ett gynnsamt arbetsklimat, förbättra elevernas teknik i olika övningar eller för att guida dem på vägen mot betyget i ämnet idrott och hälsa. Slutsats Feedback förekommer i en mängd former där olika typer och tillvägagångssätt kombineras för att uppnå ett syfte. När läraren har ett mål med lektionen eller situationen kan olika kombinationer av feedback framföras på ett sådant sätt och med en sådan avsikt att detta mål förhoppningsvis närmas eller uppfylls. Även när feedbacken kommer spontant från lärarens sida fyller den ett syfte och påverkar lektionen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)